Po Soborze Watykańskim II Pan Bóg nie zmienił poglądów.

Zapraszam na mój nowy blog:

sobota, 17 kwietnia 2010

Benedykt XVI


   Dzisiaj jest dzień urodzin Ojca świętego Benedykta XVI. Kiedy sięgam pamięcią do lat moich seminaryjnych studiów teologicznych, uświadamiam sobie ogromną rolę, jaką odegrała jego refleksja w ukształtowaniu mojego myślenia teologicznego. Powiem to jasno: jego myśl miała na mnie większy wpływ, niż wiele wykładów czy czytanych skryptów. Chodzi mi konkretnie o jedną książkę-wywiad, jaki przeprowadził z kard. Ratzingerem Vittorio Messori: Raport o stanie wiary. Wiele wątków, wiele aspektów. Refleksja, która uczy, wprowadza, ukierunkowuje.
   Czego się nauczyłem? Wymienię tylko niektóre elementy: integralne spojrzenie na Kościół w wymiarze teologiczno-historycznym, umiłowanie Tradycji, odwaga profetycznego dystansu wobec świata, odważny priorytet Prawdy, dystans wobec posoborowych niewczesnych zachwytów i powierzchownie argumentowanych priorytetów teologicznych i duszpasterskich (nieuleganie posoborowym poprawnościom), umiłowanie liturgii z podkreśleniem jej teocentrycznego (nie antropocentrycznego!) wymiaru, troska o życie duchowe zakorzenione w Tradycji Kościoła i w doświadczeniu Świętych.
   Z wdzięcznością modlę się za Ojca świętego, wypraszając błogosławieństwo Boże na Jego kolejną podróż apostolską - tym razem na Maltę.

   * * *

   Zainaugurowałem dział „Benedykt XVI”. Zapraszam.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.